Sunday, May 10, 2009

Det eviga tv- och mediaidealet!

Detta inlägg ska INTE handla om vilka typer av kroppsideal etc som skapas i media och tv, nej det känns som att andra redan tagit upp det ett antal gånger. Nej detta ska handla om ett helt annat slags media-och TV-ideal.

Jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga, i synnerhet tjejer, på café, restauranger eller bio "Vi är preciiiiiis som Sex and the City!"
Jag har en vän som alltid tycker att vi är ett "äkta sex and the city-gäng".
Varför? För att vi är fyra tjejer som hänger ihop i vått och torrt? För att vi inte har några som helst hämningar inför varandra när det gäller att prata om sitt privatliv?
Jag är väldigt förtjust i Sex and the City (SATC) både serien och filmen. Men jag ser ingen större mening av att leva efter det.

serien handlar om 4 kvinnor i 30-40års åldern.

Carrie, som är huvudkaraktären. En kvinna som jobbar som skribent i en tidning, älskar kläder och skor.

Mirranda, advokat och en stark självständig kvinna.

Charlotte, den typiskt amerikanska kvinnan som vill gifta sig och bilda familj. Vill gärna sluta jobba efter det hon gift sig, hon är dessutom rätt så pryd av sig.

Samantha, En PR-kvinna som älskar män coh sex, och vill absolut inte binda sig. Hon har inga hämningar och pratar vitt och brett om sitt och andras sexliv.

Jag tror många VILL känna igen sig i detta. Vara det sammansvetsade gänget som alltid står vi varandras sida.
Min första tanke när det gäller dessa likheter som folk försöker uppnå, och kanske även dom i min egen bekantskapskrets är, SATC-tjejerna Pratar aldrig skit om varandra. Det gör vi! Och dom flesta andra tjejgäng också! Vi kanske ställer upp för varann och är rätt så lojala mot varann, men JO vi pratar skit! Om andra och om varandra! Det låter jättehemskt eller hur? Jag tycker inte det är så farligt faktiskt, för att det är som om vi alla 4 är "med på det" det är någon form av ventilering Och med tanke på allt som händer med och runt oss så tror jag vi skulle vara elaka haggor om vi inte gjorde det.

Varför måste man leva efetr ett TV-ideal? varför måste man ständigt få frågan,
"vem är du i sex and the city?"
Jag och Johanna hade en ingående diskussion om detta ett par veckor sedan, och hon svarade "Tjejern i SATC är ju skitbra skapade, för om man tar deras typiska egenskaper och sammanslår, så får du en helt vanlig kvinna. Det är därför alla och en var av dom är så jävla speciell och extrem. jag vill inte vara någon av dom, jag vill bara ha någons egenskap!"

Om jag hade fått välja något slags TV-ideal hade jag nog valt något helt annat, på gymnasiet så skämtade jag och Linus alltid om att vi var som Will & Grace. Men nej det hade nog inte varit mitt val nu. vad hade jag valt? Seinfeld? Rederiet? Vänner? Star Trek? Det finns väl massor? men nöjd med att skapa mina och våra egna ideal.
Och så länge folk inte vill börja leva efter tex Dexter ,styckmördaren, så är jag rätt som nöjd.

Nu ska jag iväg och fika med mina Satc-tjejer;) och fråga dom ingående vem dom själv ser sig om och sen ska dom grundligt få berätta varför.

NU vill jag veta Vilken tv-serie skulle du vilja leva i???




Satc



Dexter


Vänner.

5 comments:

Unknown said...

men hallå. Jag vill veta: OM du MÅSTE välja en av brudarna o SATC du tycker du är, vem hade du valt?

OCH, vem av dina vänner tycker ni är på pricken lika och tjatar om det hela tiden?


Själv har jag alltid tyckt att jag är på pricken lik Doktor Snuggles.

johanna said...

jag tycker family guy e värt att leva efter.... hoho

du skriver bra kajsa :) ska vi leka nån da?

Anonymous said...

Vad är det för fel på Dexter? Han har strikta regler han lever efter vilket är mer än de flesta andra.

torskblock said...

Helt klart "My name is Earl"
Den är den som är mest underhållande om att börja om på nytt tänkandet..

Puss

Erika said...

Nu prenumererar jag!!!

Jag skulle vilja leva i Grey´s eller ER. Vara en smart framgångsrik läkare som har huvudet fullt med intriger på jobbet. Det skulle aldrig vara tråkigt.

Kram kram